Waarom wij zo gepassioneerd zijn voor en door elektrische moto's..

Instant koppel

De kracht van motorrijden zit hem in het koppel (uitgedrukt in Newton Meters of afgekort Nm). Goed meegenomen dus  dat dit het sterkste punt is van een elektrische motor. 
Een elektromotor heeft immers het koppel al beschikbaar van bij z’n start. Vanuit stilstand is dus het totale koppel reeds beschikbaar. Tegenover een verbrandingsmotor is er dus geen nood aan een minimum aantal toeren per minuut om om het maximale koppel te bereiken.
Dit betekent in de praktijk dat je nooit hoeft te zoeken naar het juiste toerental, of de juiste versnelling. Versnellingen zijn immers overbodig bij een elektromotor, wat je als bestuurder nog meer kan laten genieten van de hele belevenis. Eenmaal je deze ervaring hebt genoten, wil je nooit meer terug!

Fiscale voordelen

Dankzij de Belgische overheden kunnen we (onder voorbehoud van wijzigingen) momenteel genieten van deze belangrijke fiscale voordelen voor de elektrische moto’s:

  • Vrijstelling van belasting op inverkeerstelling.
  • Belastingvermindering bij de aankoop van een elektrische moto.
  • 100% fiscaal aftrekbaar voor zakelijke rijders

Klik < hier > om er meer details over te lezen.

Fiscale voordelen

Dankzij de Belgische overheden kunnen we (onder voorbehoud van wijzigingen) momenteel genieten van deze belangrijke fiscale voordelen voor de elektrische moto’s:

  • Vrijstelling van belasting op inverkeerstelling.
  • Belastingvermindering bij de aankoop van een elektrische moto.
  • 100% fiscaal aftrekbaar voor zakelijke rijders

Klik < hier > om er meer details over te lezen.

Voordeel-besparing

Minder onderhoud, meer rijplezier

Geen enkel voertuig is onderhoudsvrij, ook een elektrische moto niet. Iedere moto dient (jaarlijks of periodiek) onderhouden te worden, om de veiligheid en goede werking te garanderen.
Een elektrisch motorvoertuig heeft echter in vergelijking met een brandstof motorvoertuig veel minder draaiende onderdelen die onderhoud nodig hebben. Er zijn geen bougies of luchtfilters te vervangen.
De voornaamste onderhoudsdelen zijn zogenaamde slijtdelen zoals banden, remblokken en (kleinere hoeveelheden) olien. Bovendien is het zo dat sommige zaken minder hard slijten ten opzichte van een brandstofmotor. Denk maar aan remmen en remolie die veel minder belast worden door de energie recupererende (instelbare) gashendel die de motor gebruikt om af te remmen waardoor deze tot 80% minder gebruikt worden.
Elke gereden kilometer op een elektrische moto is een stuk goedkoper en verschaft meer rijplezier. 

Rijbewijs B mogelijk tot 11kW

Hebt u een rijbewijs B? Afhankelijk van de datum waarop u uw rijbewijs B hebt behaald mag u met een bepaald type motor rijden.

  • Rijbewijs B behaald voor 31 december 1988: u mag categorie A1, A2 en A, zonder beperking besturen
  • Rijbewijs B behaald voor 1 mei 2011: u mag categorie A1 besturen
  • Rijbewijs B behaald vanaf 1 mei 2011: u mag categorie A1 besturen, na 4 uur rijles in een erkende rijschool.

Met een rijbewijs B mag u alleen in België met een motor rijden. In het buitenland moét u een rijbewijs A, A1 of A2 hebben.
Categorie A1 betreft motor met maximaal 125cc en 11kW. De verhouding vermogen/gewicht dient minder dan 0,1 kW / kg te zijn.

Klik < hier > om er meer details over te lezen.

Rijbewijs B mogelijk tot 11kW

Hebt u een rijbewijs B? Afhankelijk van de datum waarop u uw rijbewijs B hebt behaald mag u met een bepaald type motor rijden.

  • Rijbewijs B behaald voor 31 december 1988: u mag categorie A1, A2 en A, zonder beperking besturen
  • Rijbewijs B behaald voor 1 mei 2011: u mag categorie A1 besturen
  • Rijbewijs B behaald vanaf 1 mei 2011: u mag categorie A1 besturen, na 4 uur rijles in een erkende rijschool.

Met een rijbewijs B mag u alleen in België met een motor rijden. In het buitenland moét u een rijbewijs A, A1 of A2 hebben.
Categorie A1 betreft motor met maxiaal 125cc en 11kW. De verhouding vermoge/gewicht dient minder 0,1 kW / kg te zijn.

Klik < hier > om er meer details over te lezen.

Duurzaam en milieuvriendelijk

Door gebruik te maken van duurzame energie bij het motorrijden, dragen we als motorrijder bij aan de overgang naar een betere wereld, waarin we niet meer afhankelijk hoeven te zijn van fossiele brandstof. Motorrijden op elektrische energie (zeker indien opgewekt door zonnepanelen of windmolens) is dan veel duurzamer en milieubewust dan bij een verbrandingsmotor.